Ochrana spotřebitelů před klamavou reklamou

Existují stovky a tisíce odkazů na literaturu, která analyzuje chování spotřebitelů. Na bázi různých teorií, z různých pohledů, zaměřené na různé skupiny spotřebitelů - ale s jediným cílem: jak zákazníka ovlivnit, aby koupil.

Jak se má spotřebitel všudypřítomné reklamě bránit, o tom vlastně máme velmi málo odborných podkladů. Mnoho spotřebitelských organizací se naivně domáhá většího a většího objemu informací, aby se prý spotřebitel mohl lépe orientovat a svobodně se rozhodnout a vybrat. Poskytovateli služeb taková regulace často až tolik nevadí: dobře ví, že v množství informací se spotřebitel ztratí a bude ještě více ovladatelný dobře zaměřenou reklamou.

Regulace reklamy je často bezzubá a neúčinná, nemluvě o etických kodexech, ke kterým si zadavatelé i zpracovatelé reklam tvoří a k nimž se snadno, neboť nepostižitelně, hlásí.

Sdružení českých spotřebitelů se tématu reklamy jako součásti nekalých obchodních praktik věnuje velmi intenzívě. Spot k tomuto tématu můžete shlédnout zde.

Specificky jsme se zabývali kupř. problematikou doplňků stravy a dalších prostředků, určených pro snižování tělesné hmotnosti. Jejich označování a reklama na ně vás manipulují k nákupům výrobků, které buď nepomohou, nebo jsou určeny pro zcela jinou cílovou skupinu spotřebitelů, a nabízeny jsou přitom způsobem, který je klamavý a vykazuje zjevně všechny znaky porušení vašich práv. K tomuto tématu jsme založili i zvláštní stránky s adresou www.nekorektni-hubnuti.cz. Problém zde popsaný je ale, bohužel, obecný. Spot k tomuto tématu s názvem Nekorektní hubnutí můžete shlédnout zde.

Kontakt na dozorový orgán:

Česká obchodní inspekce  

  • Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2
  • Tel: 296 366 236
  • Web: www.coi.cz 

Doporučujeme proto podnět podat vždy, když se setkáte s takovým chováním a rozpoznáte jej, příslušnému inspektorátu ČOI: Zde 

Kontakty na spotřebitelské organizace v ČR:

Doporučujeme:

Doporučujeme se znovu podívat i na nejdůležitější základní principy pro váš nákup - Desatero.