Nekalé praktiky podomních obchodníků

Část 1 Nedejte jim příležitost!

Je tomu právě rok, co jsme vydali Průvodce pro spotřebitele – seniory s názvem „Babi, dědo! Nenechte se okrást!“. V něm fiktivní vnučka formou dopisu radí prarodičům, jak nenaletět trikům podvodných prodejců, dnes již běžně označovaných jako „šmejdi“. Ti lákají převážně seniory na předváděcí akce spojené s výletem, obědem nebo ochutnávkou vína, kde je často velmi nevybíravým způsobem či dokonce pod nátlakem nutí zakoupit několikanásobně předražené zboží a podepsat „sofistikovaně“ sestavené smlouvy, z nichž – kvůli právním kličkám či nečitelným dodatkům – je pak „cesta ven“ obtížná či dokonce likvidační. Statistiky České správy sociálního zabezpečení mluví jasně – jen za loňský prosinec evidovala ČSSZ téměř 80 tisíc exekucí včetně insolvencí na vyplácené důchody; do tohoto čísla spadá například nesplácení půjček, ručení za ně, pokuty dopravnímu podniku či třeba poplatky za svoz odpadu, nicméně dluhy vznikají velmi často právě na prodejních zájezdech. Kvůli těmto alarmujícím číslům se proto loni proti „šmejdům“ přitvrdilo; zpřísnila se pravidla pro pořádání předváděcích akcí, Česká obchodní inspekce provedla více kontrol a udělila více pokut, šíří se také osvěta a prevence.
Nicméně pravidlo „zloděj je vždycky o krok kupředu“ nejsou jen planá slova. Tito „obchodníci“ vymýšlejí stále nové, neokoukané triky, na něž lákají důvěřivce. Dnes jsou hitem podomní obchodníci s energiemi, „výhodnými“ mobilními službami, se zabezpečovacím zařízením pro váš byt, s rozbory vody... Zorientovat se v tomto obchodnickém guláši je náročné. Napomoci by vám, seniorům, měla opět vnučka Eliška v tomto našem průvodci.
Takže pojďme na to a začněme ihned první radou nad zlato:
Příležitost dělá zloděje. Nedejte jim příležitost!

Sdružení českých spotřebitelů

Autor: SČS

Část 2 SLOVNÍČEK POJMŮ

Podomní prodej – prodej a nabídka služeb, kdy je bez předchozí objednávky nebo domluvené schůzky dům od domu nabízeno a prodáváno zboží či služby v objektech určených k bydlení; v současnosti jsou takto nejčastěji nabízeny služby prodejců energií.

Pochůzkový prodej – je prodej na veřejně přístupných místech mimo provozovnu určenou k tomu účelu. Pokud si tedy domů objednáte např. pedikérku, kadeřnici nebo předvedení nějakého výrobku, je to v pořádku.

Přímý prodej – tento druh prodeje je vcelku seriózní, je založen na nabídce a případném následném prodeji osobám, které jsou např. členové rodiny, příbuzní, kolegové, anebo osoby, jež byly obchodníkovi doporučeny předchozími zákazníky. Tento druh prodeje má dlouhou tradici na Západě, u nás jsou takto prodávány například produkty značky Herbalife, Amway, Oriflame, Vorwerk. Asi nejznámější je značka Avon, jež pořádá každoroční „růžové“ pochody na podporu prevence rakoviny prsu více na www.osobniprodej.cz.

Obchodní cestující – další zpravidla seriózní obor činnosti, zabývající se prodejem zboží nebo služeb a péčí o nové zákazníky, nejčastěji formou návštěv na pracovišti zákazníků. Obchodní cestující má na starosti určitý region, třeba Střední Čechy, nebo produkt, na který se specializuje.

Autor: SČS

Část 3 S ČÍM NEJČASTĚJI OBCHODUJÍ PODOMNÍ PRODEJCI

1.s energiemi: zazvoní u vás obchodník s výhodnou nabídkou dodávek elektřiny nebo plynu;

2.s pojištěním: nabídka různých „výhodných“ pojišťovacích služeb, jež jsou ale vázány velmi nevýhodným odstoupením od služby, neúměrně vysokou odměnou pro zprostředkovatele atpod.;

3.s mobilními službami a připojením k internetu: v nabídce je levnější volání, SIM karta, jež ale zákazníka vyjde stoprocentně dráž;

4.s různými produkty a službami, např. spořiči vody, tzv. perlátory, opravami či kontrolou elektrických rozvodů, komínů, s nabídkou zámečnických služeb s historkou o vykradených sousedech, s rozbory vody, kdy ta vaše je označena za špatnou a následně je vám vnucován vodní filtr za několik tisíc korun;

a další.

Autor: SČS

Stránek: 3, stránka: 1 | 2 | 3