Šmejdi nově

1. Hodně drahé nákupy

Každý známe nebo jsme slyšeli ve svém okolí o někom, kdo měl co do činění s tzv. šmejdy. Ti používali vždy stejný scénář – převážně seniory nalákali na výlet či oběd spojený s předváděcí akcí, kde mnozí pod nátlakem zakoupili nepotřebné a několikanásobně předražené zboží či podepsali smlouvy na dodání výrobků, z nichž pak kvůli různým právním kličkám či nečitelným dodatkům už nešlo „vykličkovat“.
Tyto „loupeže za bílého dne“, spojené s manipulací, nátlakem, ponižováním, agresí a mnohdy až brutalitou, zachytil velmi syrovým způsobem filmový dokument Šmejdi. O otřesných praktikách těchto rádoby „obchodníků“ – na které jsem už dlouho předtím upozorňovali –, se konečně začalo mluvit v médiích, na veřejnosti i mezi politiky. Výsledkem byla novela zákona na ochranu spotřebitele, jež začala platit v lednu 2014. Ta umožňuje větší kontrolu nad obchodováním „šmejdů“ např. tím, že akci musí ohlásit deset dní předem, mají za povinnost uvést konkrétní zboží, jež nabízejí, musí být umožněno jeho vrácení, smlouvy musí být sepsány jasně a konkrétně a smluvní vztahy vyrovnané, tedy ne výhodné jen pro jednu stranu, nesmějí být rozdávány letáky, jež pod zástěrkou předváděcích akcí zvou na výlety či obědy zdarma... Česká obchodní inspekce začala také ukládat pokuty; za porušení pravidel může obchodník zaplatit i několik milionů korun.
Nicméně lidská vynalézavost nezná hranic – i co se zlodějských praktik týče. „Šmejdi“ převlékli kabáty a vymýšlejí jiné způsoby, jak se dostat k vašim penězům. Veřejnosti přitom nejsou již tolik na očích: seniory okrádají na internetu, vydávají se za spotřebitelské ombudsmany, nabízejí levnější dodavatele energií... Výsledek přitom zůstává stejný – za zbytečné a nekvalitní věci a služby zaplatíte několikanásobky jejich skutečné hodnoty.
K tomu, jak se v nových praktikách „šmejdů“ zorientovat, vám může posloužit i tento průvodce – dopis vnučky babičce a dědečkovi. Nenechte se okrást!
Přejeme hodně štěstí.

Sdružení českých spotřebitelů

Autor: SČS

Č. vydání: 1

2. NOVÉ TRIKY „ŠMEJDŮ“

• někdo vám zavolá na pevnou linku nebo mobil a nabízí prodej zboží za „výhodnou“ cenu či všemožné služby od bankovních produktů přes telefonní tarify až po životní pojištění, jimiž „neskutečně ušetříte“;
• přijde vám e-mail s nabídkou výhodného nákupu či investice, třeba zlatých pamětních mincí, kdy firma oznamuje, že jste u ní jednu z mincí vyhráli či že obdržíte nějaký výrobek coby dárek;
• kontaktování seniorů před obchodními centry, kdy s vámi vyplňují dotazník o kvalitě služeb a předstírají, že jsou zástupci obchodního centra. Pod záminkou výhry pak lákají na předváděcí akci;
• lákání na kuchařské akce, hody, jarmarky či na údajné otevírání nových prodejen a ochutnávky výrobků a degustace vína s dárkem zdarma či bohatým kulturním programem;
• všemožné „poradenské“ akce týkající se zdraví a životního stylu, možností zájezdů, dovolených a pobytů;
• vydávání se za zástupce velkých firem či sítí lékáren a zvaní na akce, kde jsou slíbeny slevové kupony či odměny;
• stále rafinovanější podomní prodejci – tvrdí například, že nabízejí levnější energii než váš stávající dodavatel či že ten dokonce zkrachoval, takže zůstanete bez elektřiny a tepla, pokud nepřejdete pod nového dodavatele;
• vydávání se za spotřebitelského ombudsmana; „šmejdi“ se rádi vydávají za zástupce tohoto institutu na ochranu poškozených spotřebitelů. Falešný ombudsman tvrdí, že vám vymůže přeplatek za předražené zboží, které jste si koupili na předváděcí akci. Realita je taková, že vás ještě více vtáhne do šmejdských praktik;
• používání triku s darovací daní, kdy senior dostane oznámení, že vyhrál hodnotný výrobek, jen musí složit darovací daň; ta ve finále převyšuje hodnotu samotného daru.

Autor: SČS

Č. vydání: 1

3. JAK JIM ČELIT

• mělo by vám být podezřelé, že prodejce zná vaše číslo mobilu, e-mailovou adresu či že zvoní přímo na dveře bytu;
• zachovejte chladný rozum a odolejte telefonickým nabídkám na encyklopedii vnukovi k Vánocům za „pouhých“ několik tisíc korun, zdraví chránící nádobí či extrémně nevýhodné kreditní karty, úvěry a životní pojištění – kromě předraženosti vás reklamace takto zakoupeného zboží či jeho vrácení bude stát dosti sil;
• porovnejte si předem cenu výrobku s konkurencí, např. na internetu nebo v kamenném obchodě, poraďte se s blízkými a přáteli. Nejrozumnější je telefonický hovor v zárodku ukončit;
• nereagujte na e-maily, kde nabízejí výhodnou koupi či investici s tím, že jste jeden z výrobků vyhráli či vám bude zaslán zdarma jako dar: VY OPRAVDU ZNÁTE FIRMU, KTERÁ BY DALA NĚKOMU NĚCO ZADARMO?
• neposkytujte nikomu své osobní údaje – rodné číslo, číslo bankovního účtu – za účelem „předání výhry“ či „zaslání daru“;
• nezúčastňujte se kuchařských a degustačních akcí, je to jen zástěrka na prodejní akce s dobře známými praktikami;
• nevpouštějte do bytu podomní prodejce, i když se prokážou průkazem zástupce nějaké společnosti; ten může být falešný, navíc v domácím prostředí se vám bude hůře odolávat manipulaci a tlakům. Nabízené výrobky a služby, jejichž kvalita je sporná, jsou VŽDY, třeba až desetkrát předražené – kromě věci přece musíte zaplatit prodejci také jeho „mzdu“;
• pokud se vám přesto někdo vetře do domácnosti, nepodepisujte ŽÁDNOU smlouvu bez porady s příbuznými, známými nebo odborníky z poraden. Nechte si čas na rozmyšlenou – odstoupení od finančních závazků může být hodně náročné a nemusí se povést v zákonné lhůtě;
• neposkytujte nikdy žádnou zálohu za nabízené služby;
• chraňte ostatní a své negativní zkušenosti s těmito praktikami si nenechte pro sebe; oznamte vše na obecním či městském úřadě, nejbližším živnostenském úřadě, pobočce České obchodní inspekce nebo přímo na policii.

Autor: SČS

Č. vydání: 1

Stránek: 2, stránka: 1 | 2