Označení „telecí“ má shodný význam v celé EU?
Označení „telecí“ má shodný význam v celé EU? Evropská komise předložila návrh na vysvětlení podmínek uvádění masa ze skotu do dvanácti měsíců věku, tak aby byly shodné pro všechny členské země EU.
Evropská komise předložila návrh na vysvětlení podmínek uvádění masa ze skotu do dvanácti měsíců věku na trh. Podle návrhu by se u tohoto masa v různých členských státech vyžadovalo používání pevného prodejního označení spolu s uvedením věku zvířat při porážce. Cílem návrhu je zlepšit transparentnost na trhu a napomoci spotřebitelům rozpoznat, co přesně kupují.
Produkce a uvádění masa skotu do dvanácti měsíců věku na trh a vlastnosti tohoto masa v okamžiku porážky jsou v jednotlivých členských státech často odlišné. Lze rozlišit dva hlavní druhy systémů produkce.
V prvním systému jsou zvířata živena převážně mlékem a mléčnými výrobky a poražena před dosažením věku osmi měsíců.
V druhém systému jsou zvířata téměř výhradně živena obilovinami, převážně kukuřicí, s doplňkem pícnin a poražena po dosažení věku deseti měsíců.
První typ produkce existuje téměř ve všech členských státech, druhý se rozvinul pouze v několika členských státech, zejména v Nizozemsku, Dánsku a Španělsku.
Maso z těchto odlišných systémů produkce je zpravidla uváděno na hlavní spotřebitelské trhy v EU pod jednotným prodejním označením – „telecí“. Zpravidla se nečiní odkaz ani na druh výživy, která byla zvířaty přijímána, ani na věk zvířat v okamžiku porážky.
Zkušenost ukazuje, že tato praxe by mohla způsobit narušení obchodu a podpořit nekalou hospodářskou soutěž. Má tudíž přímý dopad na řádné fungování jednotného trhu. Při vývozu z jatek byly totiž zjištěny rozdíly v ceně masa z jednotlivých systémů, které dosahovaly hodnoty 2 až 2,5 EUR za kilogram.
Tato praxe může rovněž mást spotřebitele, neboť ho může uvést v omyl ohledně skutečných vlastností kupovaného produktu. Proto několik členských států požádalo Komisi, aby předložila návrhy na objasnění podmínek uvádění tohoto masa na trh, zejména s ohledem na užívání prodejního označení „telecí“.
Při průzkumu většina dotázaných spotřebitelů potvrdila, že věk a výživa zvířat jsou důležitými kritérii pro určení vlastností masa, které z těchto zvířat pochází. Hmotnost zvířat při porážce je méně důležitá. Organoleptické vlastnosti masa, jako je měkkost, chuť nebo barva, se mění zejména ve spojitosti s věkem a výživou zvířat, ze kterých maso pochází. V různých členských státech mohou proto mít spotřebitelé rozdílná očekávání od stejných prodejních označení.
Komise navrhuje stanovit prodejní označení povinná ve všech členských státech pro uvádění masa zvířat z kategorií 0 až 8 měsíců a 8 až 12 měsíců na trh a současně uložit povinnost označení věku zvířat při porážce.
Maso v první kategorii by neslo obchodní označení „telecí”. Maso ve druhé kategorii by bylo označeno jako „hovězí z mladého dobytka”.
Podobně nelze pojem "telecí” nebo všechna nová označení v návrhu, která jsou od prodejních označení odvozena, použít při označování masa ze skotu staršího dvanácti měsíců.
Hospodářské subjekty, které chtějí doplnit prodejní označení podle tohoto nařízení o jiné, dobrovolně poskytnuté údaje, tak mohou učinit postupem podle nařízení (ES) č. 1760/2000 o systému identifikace a evidence skotu a o označování hovězího masa a výrobků z hovězího masa.
V zájmu soudržnosti a ve snaze zabránit narušení hospodářské soutěže je třeba stanovit, že na maso dovážené ze třetích zemí se musejí vztahovat ustanovení tohoto nařízení.
14. 12. 2006 00:00