Návrh Systému klasifikace stížností spotřebitelů pro celou EU - je právě připomínkován
Evropská komise počátkem července t.r. představila návrh metody klasifikace a hlášení stížností spotřebitelů pro celou EU a vyzvala veřejnost k podání připomínek k tomuto návrhu. Účelem tohoto návrhu je zajistit, aby organizace v celé EU, které shromažďuj
Evropská komise počátkem července t.r. představila návrh metody klasifikace a hlášení stížností spotřebitelů pro celou EU a vyzvala veřejnost k podání připomínek k tomuto návrhu.
Počet stížností spotřebitelů je klíčovým ukazatelem zdraví trhu. Asi polovina evropských spotřebitelů, kteří nejsou spokojeni s tím, jak obchodník vyřídil jejich původní stížnost, se obrací na nezávislé subjekty, jako jsou spotřebitelské organizace nebo regulační orgány.
V Evropě existuje asi 700 organizací, které se zabývají stížnostmi, a většina z nich používá vlastní klasifikaci, což situaci velmi znepřehledňuje, a to i na vnitrostátní úrovni. Účelem tohoto návrhu je zajistit, aby organizace v celé EU, které shromažďují stížnosti spotřebitelů, mohly využívat srovnatelnou metodu klasifikace a následně své údaje hlásit Komisi. Analýza údajů z celé EU bude účinným způsobem, který pomůže posoudit fungování různých odvětví a vnitrostátních trhů ve vztahu ke spotřebiteli a umožní orgánům na vnitrostátní úrovni a úrovni EU rychleji a účinněji se zaměřit na trhy se špatným přístupem ke spotřebiteli. Jakmile Komise shromáždí připomínky poskytnuté v rámci konzultace a provede jejich analýzu, doporučí konečnou verzi metodiky. Klasifikaci stížností budou organizace využívat na bázi dobrovolnosti.
Návrh Komise navazuje na kladné výsledky provedeného průzkum u zainteresovaných subjektů v roce 2008, kdy osmdesát procent respondentů tuto myšlenku. Návrh byl vytvořen skupinou odborníků a nabízí normalizovaný způsob shromažďování stížností s využitím jednotného souboru kritérií pro klasifikaci jednotlivých případů. Tato kritéria zahrnují například způsob prodeje (např. nákup v prodejně nebo prostřednictvím internetu), druh hospodářského subjektu (např. supermarket nebo čerpací stanice) a kategorii produktu (např. elektronické výrobky nebo životní pojištění). Tento postup by měly využívat nezávislé subjekty shromažďující stížnosti, jako jsou vnitrostátní orgány pro ochranu spotřebitele, spotřebitelské organizace, veřejní ochránci práv, výbory pro stížnosti a regulační orgány. Organizace se mohou rozhodnout, zda budou na bázi dobrovolnosti využívat uvedený systém klasifikace a zasílat své údaje Komisi. Komise pak tyto údaje zveřejní v hodnotící zprávě o spotřebitelských trzích.
Návrh by měl nejvíce přispět samotným spotřebitelům v EU. Zkrátila by se doba, kterou vnitrostátní a evropští tvůrci politiky a regulační orgány potřebují k reakci na každodenní problémy spotřebitelů.
Vnitrostátní a regulační orgány by měly být schopny lépe reagovat na nové trendy, a to díky lepšímu přehledu o vlastních trzích a snadnějšímu porovnávání s ostatními zeměmi. Tvůrci politiky EU budou moci smysluplně srovnávat údaje o stížnostech v celé EU s ostatními hlavními ukazateli trhů, jako jsou ceny nebo přecházení k jiným dodavatelům.
Pro mnoho nevládních spotřebitelských organizací, kterým chybí zdroje na vytvoření vlastních systémů a na ovlivňování spotřebitelské politiky na vyšší úrovni, může přinést standardní metodu a srovnatelné údaje.
06. 08. 2009 00:00