Jak nenaletět..

Spotřebitelé jsou při uzavírání smluv a ve vztazích s podnikateli v méně výhodné pozici, protože obvykle:

  • nemají o produktech a službách takové množství informací jako podniky, a to zejména o jejich potenciálních rizicích či nedostatcích, a také jim k tomu mohou pochopitelně chybět i potřebné znalosti anebo odborné zázemí,
  • mají omezenou vyjednávací sílu, a to zejména oproti velkým společnostem, které často standardizují své smluvní podmínky a ceny nastavují bez možnosti kupř. individuálního vyjednávání etc.,
  • mají méně zdrojů, času i peněz, které by mohli investovat do důkladného průzkumu trhu či výzkumu anebo i do právních úkonů spojených s řešením sporů s prodejci, a také 
  • nemusí být obeznámeni s právními předpisy a ochranou, která jim náleží, což je staví do zranitelnější pozice.

Z těchto důvodů tak existují zákony a regulace, které mají tuto nerovnováhu vyrovnat a zajistit, aby spotřebitelé měli zajištěno např. právo na informace, aby mohli vrátit zboží či odstoupit od smlouvy anebo aby byli chráněni kupř. i před nekalými obchodními praktikami apod. To ale neznamená, že sami nemusí být obezřetní, a že se mohou vzdát své vlastní odpovědnosti.

A právě proto jsme pro vás připtavili tuto stránku, kde pod jednotlivými záložkami najdete konkrétní rady a tipy, jak nenaletět.. a jak se při nákupech vyhnout i celé řadě pozdějších nepříjemností.

Celá řada zkušeností přitom pramení z činnosti naší Poradny (zde) a od zklamaných spotřebitelů, takže další nová témata zde budou brzy přibývat!