Online tržiště
Internetová tržiště (anglicky marketplaces) jsou jasným trendem poslední doby. Jejich principem je přímé propojování prodejců a zákazníků za úplatu na vybrané platformě, kde platforma sama vystupuje jen v roli prostředníka nebo mediátora. S tím ale souvisí i zásadní nedostatek celého systému, protože odpovědnost za neplnění pravidel, která mají zákazníka ochránit, se tříští a tato pravidla tak často nejde ani vymáhat.
Co je důležité si před nákupem na takovém tržišti uvědomit?
- Tyto platfromy investují značný objem prostředků do reklamy a marketingu, takže jejich nízké ceny, slevy a další lákadla pro spotřebitele (jako je i doručení zdarma apod.) jsou snadno dostupná a viditelná, ale často
- nerespektují pravidla, která platí u nás i po celé EU pro jakýkoli prodej zboží a služeb na internetu, a to mimo jiné i proto, že
- jsou dnes po celém světě zakládány proto, aby vydělávaly na prodeji spotřebního zboží a možnostech poskytování další reklamy či jiných služeb (a to vč. služeb finančních ).
Jaká pravidla hry tato tržiště nedodržují nejčastěji?
Mezi nejčastěji nedodržovaná a obcházená pravidla, což ve svém důsledku poškozuje především zákazníka, přitom v současnosti (kromě porušování některých etických pravidel a negativního vlivu masového prodeje zboží na životní prostředí) patří především následující jevy:
- platforma nedeklaruje dostatečně jasně a srozumitelně svůj status, takže zákazník neví, od koho a za jakých podmínek vůbec zboží na internetu kupuje,
- platforma neinformuje dostatečným způsobem zákazníka o tom,
- kdy a za jakých podmínek mu vzniká právo na odstoupení od smlouvy,
- jaká záruka se na dané zboží vztahuje a tedy i
- jak může dané zboží reklamovat.
A velkým problémem může být při těchto nákupech také i samotná bezpečnost dat, resp. skutečnost, že platformy jsou velmi často skoupé i na základní informace o tom, jak se zákaznickými daty a údaji o nich nakládají.
Proč jsou nákupy na těchto tržištích pro zákazníky rizikové?
Hlavním důvodem, proč bychom ale měli být při nákupech na těchto platformách kromě výše uvedených skutečností obezřetní, je to, že internetová tržiště nenesou prakticky žádnou odpovědnost za kvalitu a bezpečnost nabízeného a prodávaného zboží, takže i když se s horší kvalitou výrobku smíříme, můžeme si snadno pořídit výrobek, u kterého nikdo neposoudil jeho soulad s příslušnými předpisy a normami, takže může v domácnosti třeba zahořet nebo může být plný zakázaných chemických látek, a být tak nebezpečný pro nás a v případě hraček a dalších výrobků i pro naše děti, anebo může být i padělaný, takže nemusí splňovat ani tyto požadavky, a navíc nemusí mít v podstatě ani tu hodnotu, za kterou si jej pořizujeme.
A není ani tajemstvím, že problémy s vymáháním výše uvedených pravidel nemá jen Česká obchodní inspekce (podle předpisů na ochranu spotřebitele) a Český telekomunikační úřad (podle evropského Nařízení o digitálních službách) u nás, ale že pobdobné problémy mají dozorové orgány i v dalších zemích EU, takže i pro samotného spotřebitele je velmi obtížné, aby si za svými právy stál a aby ve sporu s takovouto platformou (pokud nastane) případně uspěl.
Co vám tedy můžeme doporučit?
To je zřejmé. Pokud chcete na internetovém tržišti nakupovat, měli byste se důsledně seznámit s tím, od koho a za jakých podmínek dané zboží nakupujete, jaká práva vám zaručuje a především jakou odpovědnost za nabízené zboží přejímá, abyste se vyhnuli vážným nebo minimálně nepříjemným následkům po nákupu tohoto zboží.
A měli byste být ve všech těchto aspektech přitom velmi obezřetní, a případně si zde i nákup daného zboží rozmyslet, pokud jej rozhodně nebo nutně nepotřebujete.