Nekalé praktiky podomních obchodníků
Část 1 Nedejte jim příležitost!
Je tomu právě rok, co jsme vydali Průvodce pro spotřebitele – seniory s názvem „Babi, dědo! Nenechte se okrást!“. V něm fiktivní vnučka formou dopisu radí prarodičům, jak nenaletět trikům podvodných prodejců, dnes již běžně označovaných jako „šmejdi“. Ti lákají převážně seniory na předváděcí akce spojené s výletem, obědem nebo ochutnávkou vína, kde je často velmi nevybíravým způsobem či dokonce pod nátlakem nutí zakoupit několikanásobně předražené zboží a podepsat „sofistikovaně“ sestavené smlouvy, z nichž – kvůli právním kličkám či nečitelným dodatkům – je pak „cesta ven“ obtížná či dokonce likvidační. Statistiky České správy sociálního zabezpečení mluví jasně – jen za loňský prosinec evidovala ČSSZ téměř 80 tisíc exekucí včetně insolvencí na vyplácené důchody; do tohoto čísla spadá například nesplácení půjček, ručení za ně, pokuty dopravnímu podniku či třeba poplatky za svoz odpadu, nicméně dluhy vznikají velmi často právě na prodejních zájezdech. Kvůli těmto alarmujícím číslům se proto loni proti „šmejdům“ přitvrdilo; zpřísnila se pravidla pro pořádání předváděcích akcí, Česká obchodní inspekce provedla více kontrol a udělila více pokut, šíří se také osvěta a prevence.
Nicméně pravidlo „zloděj je vždycky o krok kupředu“ nejsou jen planá slova. Tito „obchodníci“ vymýšlejí stále nové, neokoukané triky, na něž lákají důvěřivce. Dnes jsou hitem podomní obchodníci s energiemi, „výhodnými“ mobilními službami, se zabezpečovacím zařízením pro váš byt, s rozbory vody... Zorientovat se v tomto obchodnickém guláši je náročné. Napomoci by vám, seniorům, měla opět vnučka Eliška v tomto našem průvodci.
Takže pojďme na to a začněme ihned první radou nad zlato:
Příležitost dělá zloděje. Nedejte jim příležitost!
Sdružení českých spotřebitelů
Autor: SČS
Č. vydání: 1/8
Část 2 SLOVNÍČEK POJMŮ
Podomní prodej – prodej a nabídka služeb, kdy je bez předchozí objednávky nebo domluvené schůzky dům od domu nabízeno a prodáváno zboží či služby v objektech určených k bydlení; v současnosti jsou takto nejčastěji nabízeny služby prodejců energií.
Pochůzkový prodej – je prodej na veřejně přístupných místech mimo provozovnu určenou k tomu účelu. Pokud si tedy domů objednáte např. pedikérku, kadeřnici nebo předvedení nějakého výrobku, je to v pořádku.
Přímý prodej – tento druh prodeje je vcelku seriózní, je založen na nabídce a případném následném prodeji osobám, které jsou např. členové rodiny, příbuzní, kolegové, anebo osoby, jež byly obchodníkovi doporučeny předchozími zákazníky. Tento druh prodeje má dlouhou tradici na Západě, u nás jsou takto prodávány například produkty značky Herbalife, Amway, Oriflame, Vorwerk. Asi nejznámější je značka Avon, jež pořádá každoroční „růžové“ pochody na podporu prevence rakoviny prsu více na www.osobniprodej.cz.
Obchodní cestující – další zpravidla seriózní obor činnosti, zabývající se prodejem zboží nebo služeb a péčí o nové zákazníky, nejčastěji formou návštěv na pracovišti zákazníků. Obchodní cestující má na starosti určitý region, třeba Střední Čechy, nebo produkt, na který se specializuje.
Autor: SČS
Č. vydání: 2/8
Část 3 S ČÍM NEJČASTĚJI OBCHODUJÍ PODOMNÍ PRODEJCI
1.s energiemi: zazvoní u vás obchodník s výhodnou nabídkou dodávek elektřiny nebo plynu;
2.s pojištěním: nabídka různých „výhodných“ pojišťovacích služeb, jež jsou ale vázány velmi nevýhodným odstoupením od služby, neúměrně vysokou odměnou pro zprostředkovatele atpod.;
3.s mobilními službami a připojením k internetu: v nabídce je levnější volání, SIM karta, jež ale zákazníka vyjde stoprocentně dráž;
4.s různými produkty a službami, např. spořiči vody, tzv. perlátory, opravami či kontrolou elektrických rozvodů, komínů, s nabídkou zámečnických služeb s historkou o vykradených sousedech, s rozbory vody, kdy ta vaše je označena za špatnou a následně je vám vnucován vodní filtr za několik tisíc korun;
a další.
Autor: SČS
Č. vydání: 3/8
Část 4 TRIKY A LŽI PODOMNÍCH OBCHODNÍKŮ
Když u vás zazvoní podomní obchodník, není příliš časté, že by to bylo naslepo. Například prodejci energií využívají databází ČEZ, RWE, Bohemia Energy a další, jež obsahují jména klientů, adresy, data narození, čísla spotřeby... Jak je to možné, když dostat se k nim může konkureční firma pouze nelegální cestou? Inu, je pravděpodobné, že s databázemi kvete čilý obchod a například zaměstnanec, který z jedné firmy odchází do druhé, si adresář jednoduše ukradne. V každém případě prodejce, který zná třeba místo narození starého člověka, u kterého zazvonil, může si jeho důvěru získat tím, že řekne, že i on pochází z onoho města nebo blízké vesnice či že to tam velmi dobře zná.
V každém případě obchodnický „um“ prodejce by se dal označit také slovem ochotnický, je vám totiž schopen předvést celkem slušné divadlo, jen aby se dostal do vašeho bytu, kde bude mít lepší manévrovací prostor. Uveďme si nyní nejčastější triky, jako příklad nám poslouží prodejce energií:
1. KONTROLOR ELEKTROMĚRU
Prodejce se vydává za pracovníka distribuční firmy s tím, že kontroluje elektroměr. Distribuční firmy ale měření a kontrolu oznamují dopředu.
2. PRACOVNÍK ENERGETICKÉ REGULAČNÍHO ÚŘADU
Prodejce tvrdí, že potřebuje zkontrolovat správnost nastavených tarifů a sazeb.
3. VÝHODNĚJŠÍ TARIF
Prodejce se k vám hodlá vetřít s tím, že kontroluje správnost nastaveného tarifu, abyste neplatili zbytečně moc. K tomu vyžaduje fakturu nebo smlouvu, ze kterých si opíše potřebné údaje a následně vám dá podepsat smlouvu o změně dodavatele.
4. PRODLOUŽENÍ SMLOUVY
Prodejce tvrdí, že přišel prodloužit vaši končící smlouvu. Platnost své smlouvy si kdykoli můžete ověřit na zákaznické lince vaší distributorské společnosti.
5. KRACH VAŠEHO DODAVATELE
Prodejce za vámi přijde s tím, že váš dodavatel energií zkrachoval. Nevěřte – taková informace by se k vám dostala oficiální cestou, třeba dopisem.
6. ZA SLEVU DÁREK
Prodejce vám nabízí slevu a k tomu ještě dárek, třeba LED žárovky za symbolickou korunu, pokud podepíšete smlouvu. Přijetí daru ale musíte stvrdit podpisem. V tu chvíli jste nevědomky přešli pod jiného dodavatele služeb.
Autor: SČS
Č. vydání: 4/8
Část 5 JAK SE BRÁNIT?
Předně si uvědomte, že váš dům je váš hrad.
1.dbejte na osobní bezpečnost: nepouštějte do bytu NIKDY NIKOHO CIZÍHO;
2.pokud přece jen dveře prodejci otevřete, vyžádejte si jeho osobní a služební doklad; dobře si je prohlédněte, mohou být falešné, totožnost si můžete také ihned ověřit na informační telefonní lince pro zákazníky společnosti, kterou prodejce zastupuje;
3.pokud prodejce tvrdí, že jde zkontrolovat elektroměr, jde o podvod, neboť distribuční společnosti měření a kontrolu oznamují dopředu;
4.pokud jste prodejce pozvali do svého bytu, nikdy jej nenechávejte v místnosti samotného, neobracejte se k němu zády ani mu nedávejte do ruky žádný z dokladů od faktur, vyúčtování elektřiny či plynu, smluv, osobních dokladů, a to ani tehdy, pokud prodejce tvrdí, že si z nich musí něco opsat či se je zapůjčit na ofocení;
5.vyslechněte si prodejcovu nabídku a text smlouvy a pečlivě prostudujte, obchodní podmínky, platný ceník, zda smlouva neobsahuje skryté poplatky; na vše se dopodrobna vyptejte;
6.vyžádejte si na prostudování smlouvy čas, minimálně den nebo dva;
7.poraďte se s rodinou, známými, sousedy, zavolejte starostovi obce, buďte aktivní a snažte se získat co nejvíce informací či vyslechněte si zkušenosti lidí, kteří změnu dodavatele učinili;
8.NENECHTE SE DO NIČEHO TLAČIT! NEPODEPISUJTE NIC V DEN, KDY VÁS PRODEJCE NAVŠTÍVIL!;
9.neváhejte prodejce odmítnout, pokud máte jakoukoli pochybnost;
10.pokud o změně uvažujete, srovnejte cenové a obchodní podmínky na internetu, použijte k tomu kalkulátor cen plynu a elektřiny, např. http://www.penize.cz/kalkulacky/srovnani-ceny-plynu a http://www.penize.cz/kalkulacky/srovnani-ceny-elektriny
11.pokud smlouvu podepíšete, dejte o tom co nejdříve vědět dětem, sousedům, příbuzným, známým; jestliže přijdou na to, že jste naletěli, máte možnost od smlouvy odstoupit, pokud tak učiníte včas;
12.podomní prodej je již ve více než šesti stovkách obcí a měst zakázán, pak neváhejte volat policii.
Autor: SČS
Č. vydání: 5/8