Jak předcházet reklamacím obuvi
Reklamace obuvi bývají často nepříjemnou záležitostí jak pro zákazníka, tak i prodejce. Mnoha problémům se však dá předejít – a často to není vůbec složité. Správný výběr, používání i péče o obuv mají na naši spokojenost s těmito výrobky zásadní vliv.
Vyberte si obuv podle účelu jejího použití
Neexistují „boty na všechno“. Každý typ obuvi je konstruován pro určitý způsob použití – jinak je navržen sportovní model, jinak městská vycházková obuv či pracovní boty. Pokud se například vycházkové boty používají v terénu, může dojít k jejich nadměrnému opotřebení nebo dokonce k poškození některých součástí obuvi. To však není výrobní ani konstrukční vada, ale důsledek používání obuvi k nesprávnému a nevhodnému účelu.
Dbejte i na správnou velikost a šířku obuvi
Mnohá poškození (nebo „jen“ nadměrná opotřebení) vznikají prostě proto, že je obuv malá, úzká nebo naopak příliš volná. Nadměrná deformace svršku nebo prodření podšívek pak nejsou chybou výrobce, ale důsledkem nepadnoucí velikosti či šířky. Vyplatí se tak boty vyzkoušet vestoje, s ponožkou, kterou běžně nosíte, a projít se v nich po prodejně. A u uzavřené obuvi s uzavíracími prvky nezapomeňte na tzv. nadměrek! (viz také díl 1.2)
Obuv pravidelně střídejte
Ani kvalitní boty nejsou stavěné na nepřetržité nošení. Materiály potřebují po celodenním používání „odpočinout“ a vyschnout. Pokud nosíte denně stejný pár, vrch, podšívka i spodková část obuvi se nadměrně zatěžují a rychleji opotřebují. Ideální je tak mít alespoň dva páry na pravidelné střídání,protože se to určitě vyplatí.
Chraňte obuv před vlhkostí a solí
Voda, sníh a posypová sůl jsou velkým „nepřítelem“ obuvi. Jejich působení může obuv nevratně poškodit, což je zvláště důležité zdůraznit před nadcházející zimní sezónou. Po každém nošení v mokrém prostředí je proto potřeba boty nechat vyschnout při pokojové teplotě – nikdy ne u radiátoru či krbu. Před zimou i během sezóny používejte také pravidelně vhodný čistící prostředek podle typu materiálu. (viz i díl 2.2)
O obuv vždy pravidelně pečujte
Znečištěný povrch, ztvrdlá vrchová useň nebo zkroucené, propocené stélky zkracují životnost obuvi. Pravidelná údržba je proto tou nejlepší prevencí reklamací. Používejte vždy pouze prostředky určené pro konkrétní materiál (hladká a broušená useň, textil, syntetika) a vyhněte se nevhodné péči, jako je například praní bot v pračce. Nezapomínejte také na včasnou výměnu opotřebených patníků a stélek.
Reklamace obuvi nelze nikdy úplně vyloučit, ale řadě z nich lze velmi snadno předejít. Stačí vybírat obuv s rozmyslem, používat ji k účelu, pro který byla vyrobena, a pravidelně o ni pečovat. Správně zvolená a udržovaná obuv vám vydrží mnohem déle – a nepříjemné reklamace budete řešit jen výjimečně.